Hoe bereken ik mijn reiskosten door?

Soms moet je voor een klus betaald parkeren. Deze kosten kan je doorberekenen aan je klanten. De Belastingdienst ziet reiskosten als onderdeel van de vergoeding voor de werkzaamheden. Daarom mag je over de reiskosten hetzelfde btw-bedrag doorberekenen als de rest van je werkzaamheden. Meestal is dit 21%, maar soms ook 6 (vanaf 1 januari hoogstwaarschijnlijk 9) of 0%. Maar hoe bereken je dit door? Dit kan op twee verschillende manieren.

  1. Je kan je reiskosten opnemen in het totaalbedrag. Je factureert dan 1 bedrag (zonder dit uit te splitsen). In dit bedrag is je uurtarief berekend, maar ook je kosten van het gebruikte materiaal en de reiskosten. Dit is de eenvoudigste manier en het voorkomt eventuele discussies met je klanten
  2. Je kan de reiskosten apart op de factuur vermelden. Sommige klanten willen graag een gespecificeerde factuur ontvangen. Ze willen graag weten wat ze betalen aan arbeidsloon, gebruikt materiaal en dus ook aan reiskosten.